تبلیغات
علمی

علمی
بیایید برای دانستن و خودمان درس بخوانیم نه برای نمره و دیگران
نویسندگان
نظر سنجی
از کدام درس خوشتان می آید ؟











در ادامه......................

 درس نهم

1.مقصود از زبان علمی و ادبی چیست ؟ توضیح دهید .

2. ویژگیهای زبان علمی چیست ؟ ( دو مورد )

3. تفاوت زبان ادبی را با زبان علمی بنویسید .

4. نوع نوشته‌ی زیر را از نظر كاربرد زبان تشخیص دهید . 

" اصولا فعالیت‌های انسان از جمله گسترش هر چه بیشتر منابع باعث مصرف آب می‌شود ، به خصوص كشورهای در حال توسعه به منظور پیشبرد صنایع خود نیاز مبرمی به آب دارند و این ماده‌ی به ظاهر ارزان هم نقش حیاتی در زندگی بشر و هم در صنعت دارد و به ندرت می‌توان صنعتی را پیدا كرد كه در آن آب نقش حیاتی نداشته باشد . "

5. "آسمان " و ابرهایش را به زبان ادبی توصیف كنید . 

6. عواملی را كه در نوشته‌ی ادبی كاربرد دارند ، نام ببرید .

7. زبان نوشته‌ی زیر علمی است یا ادبی ؟ دلیل آن را بنویسید . 

" ناگهان فریاد‌های هماهنگ اذان از هر گوشه بال می‌گشایند و سر به هم می دهند و چنان دامن گستر و آزاد راه می‌گشایند كه گویی از همه سو به ساحل هستی می‌خورند و به مشعر باز می‌گردد . نسیم اذان بر این كشتزار سپید توحید كه هیچ سقفی و سایبانی وحدت شكوهمندش را نمی شكند ، می‌وزد و بر آن نرم و خوش آهنگ موج می‌افكند "

8. زمان فعل‌های زیر را بنویسید : بیندیشند ، شود ، مطرح كنند  .

9. در حكایت زیر آرایه های ادبی را مشخص كنید : 

" حكیمی پسران را پند همی داد كه جانان پدر ، هنر آموزید كه ملك و دولت دنیا اعتماد را نشاید و سیم و زر در سفر بر محل خطر است ، یا دزد به یك بار ببرد یا خواجه به تفاریق بخورد . اما هنر چشمه‌ی زاینده است و دولت پاینده و اگر هنرمند از دولت بیفتد ، غم نباشد كه هنر در نفس خود ، دولت است ، هر جا كه رود ، قدر بیند و بر صدر نشیند و بی‌هنر ، لقمه چیند و سختی ببند .

10. غلط های املایی نوشته‌ی زیر را بیابید و اصلاح كنید .

الف- او به سمت كتابدار دبیرستان منسوب شده است .

ب-. سهراب سپهری از شاعران ماثر ایران است .

پ-حقیقت علم ، كمك به هم نوع خیش و كسب رضایت باری تعالا است .

ت- سنگ‌های خورد را از زمین زراعی جم كرد .

درس دهم

1- فعل قسمت ( الف و ب ) را از نظر گذرا و ناگذر  بودن مشخص كنید .

الف ) روزگار می‌گذرد                          ب ) اتوبوس از روستاهای نزدیك این جلگه می‌گذرد .

2- فعلی در دو جمله بنویسید كه در یك جمله " گذرا " و در جمله‌ی دیگر ناگذر باشد .

3-جمله‌ی زیر چند جزئی است ؟ این جمله گذر است یا ناگذر ؟ در صورت گذرا بودن نوع آن را مشخص كنید : " امواج دریا در زیر انوار طلایی خورشید تلالؤ خیره كننده‌ای دارند . "

4-فعل‌های متن زیر گذرا است یا ناگذر ؟ در صورت گذرا بودن نوع آن را مشخص كنید .

" سواركاران با شتاب می‌تاختند تا از رود دجله بگذرند و با دشمنانشان سرسختانه بجنگند ، اما مبارزان سپاه مقابل راه را بر آنان بستند . "

5-مصدر " گسستن " را یك با به صورت ناگذرو یك بار به صورت گذرا در جمله ای به كار برید .

6-از مصدر " گسستن " بن مضارع و ماضی بنویسید .

7- مصدر " بریدن " را یك بار به صورت ناگذر و یك بار به صورت گذرا در جمله‌ای به كار ببرید .

8-بن ماضی و مضارع مصدر " بریدن " را بنویسید.

9-  مصدر  " سوختن " و " گداختن " را یك بار به صورت گذرا و یك بار به صورت ناگذر در جمله‌ای به كار برید .

10-  بن ماضی و مضارع مصادر بالا را بنویسید .

11-  فعل های زیر را به صورت گذرا در آورید .

می‌خوابی ، رسیده‌اند ، می‌چكید ، چرخید ، دویدید

12-  هر یك از فعل‌های زیر را به سه صورت ماضی ساده ، ماضی التزامی و مضارع التزامی بنویسید .

می‌آورند ، دویده‌اند ، افكنده بودند ، می‌برد ، ساخته است ، بپذیرند .

13-  با كلمات زیر نوشته‌ای وصفی در یك بند بنویسید .

ژاله ، گل‌ها ، ابر ، آفتاب ، چكید

14-  فعل " آمد " در دو جمله‌ی زیر گذر است یا ناگذر ؟

الف – من آمدم كه شما را ببینم .    ب – من این همه راه را آمدم كه شما را ببینم .

15-  نمودار درختی جمله‌ی زیر را به گونه‌ای رسم كنید كه اجزای اصلی آن مشخص شوند .

" فصل تابستان كم كم جای خود را به پاییز می دهد . "

16-  در متن زیر فعل‌های گذرا و نوع آن را مشخص كنید .

" آفتاب بامدادی نور طلایی خود را به دشت هدیه كرده بود . پس از نم نم بارانی كه شب گذشته دشت را شسته بود ، لاله ها پر از طراوت و زیبایی شده بودند . "

17-  نمودار درختی جمله‌ی  زیر را رسم كنید و اجزای اصلی آن را نام گذاری كنید .

" پرنده‌ای پرهای خود را شست "

 درس یازدهم

۱-منظور از مقایسه چیست ؟

۲-هدف از مقایسه چیست ؟

۳-جای خالی را پر كنید :

معمولا مقایسه‌ میان دو امری صورت می گیرد كه بتوان آنها را در ......................... قرار داد از این رو اعتبار مقایسه باید همواره ....................... باشد.

مقایسه از این جهت كه مفهومی را در مقابل مفهومی دیگر قرار می‌دهد روشنگر است . بدین لحاظ سزاوار است كه طرفین مقایسه ................. باشند . مقایسه در حكم .................. است .

۴-در آیه‌ی زیر از چه شیوه‌ای برای بیان مطلب استفاده شده است ؟

" مثل كسانی كه اموالشان را در راه خدا می‌بخشند هم چون دانه‌ای است كه هفت خوشه می‌رویاند و در هر خوشه ای یكصد دانه و خداوند برای هر كس كه بخواهد پاداش را چند برابر می‌كند "

۵-"آزادی " را با چه چیزهایی می‌توان مقایسه كرد ؟

۶-چرا كاربرد واژه‌های " ناچاراً " و " تلفناً " نادرست است ؟

۷-شكل صحیح و فارسی واژه‌های زیر را بنویسید .

جاناً – گاهاً – پیشنهادات – دوماً – زباناً – باغات – گزارشات – تلگرافاً.

۸-آیا كاربرد واژه‌های " گزارشات " صحیح است ؟ چرا ؟

۹-در جمله‌ی : پیامبر اسلام – صلی الله – فرمود : من معلم بر انگیخته شدم " كاربرد جمله‌ی دعایی با ذكر " صلی الله " درست است یا خیر ؟ چرا ؟ 




برچسب ها: سوالات امتحانی،
[ دوشنبه دوم دیماه سال 1392 ] [ ساعت 14 و 28 دقیقه و 40 ثانیه ] [ محمد عابدلو ]
درباره وبلاگ

با سلام
به وبلاگ علمی خوش آمدید
اظلاعات شخصی:
محمد عابدلو
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :