تبلیغات
علمی

علمی
بیایید برای دانستن و خودمان درس بخوانیم نه برای نمره و دیگران
نویسندگان
نظر سنجی
از کدام درس خوشتان می آید ؟











در ادامه..............

درس دوازدهم

۱-هسته‌ی گروههای اسمی زیر را مشخص كنید و نمودار هر یك را رسم كنید

شركت ملی پخش و پالایش ایران – هر انسان شریف – همه كس – یك ردیف نرده – همان سه گلدان گل – آشیانه‌ی پرنده – امواج خروشان دریا – داستان این پنج نفر -

۲-در جمله‌های زیر كلمات مشخص شده ، كدام شناس و كدام ناشناس هستند ؟

علی ! به خانه برگرد – به باغی رفتم – آن شب نیز ماه با درخشش وصف ناپذیری از راه رسید . آیا امروز شما فلانی را دیده‌اید . امانتی را كه از دوستم قرض گرفته بودم به او برگرداندم .

۳-با یكی از راه‌های چهارگانه‌ای كه خوانده‌اید ، مشخص كنید كدام یك از واژه های زیر اسم است ؟

پارچه ، تعجب آور

۴-در كدام مورد اسم جنس دیده می‌شود ؟ 

الف-مادر فریدون او را به البرز كوه برد .            ب- انسان موجود پر رمز و رازی است .

۵-اسم‌های زیر را با علامت یا علامت های مناسب جمع ببندید

پارسا - دانشجو - فرمایش-زانو  -  ریاضی -  بند- سبزی-  میوه

۶-تعریف گروه را با ذكر یك مثال بنویسید .

۷-واژه‌ی درخت را یك بار به صورت شناس و یك بار به صورت ناشناس و یك بار به صورت اسم جمع در سه جمله به كار برید .

۸-جمع مكسر واژه‌های زیر را بنویسید .

رای – دعا – كاسب – قله – شاهد – كتاب – حال

۹-در سه جمله‌ی زیر نوع واژه‌ی " لباس " را از نظر شناس و ناشناس و جنس مشخص كنید .

الف- لباس ، بدن را از سرما و گرما حفظ می‌كند .         

ب-او لباس را از فروشگاه مخصوص می خرد .

پ- لباسی را كه دوست داشتم خریدم .

۱۰-هر یك از اسم‌های زیر را در جمله‌ای قرار دهید .

كشور ، گل نرگس ، دانشگاه ، كیف

۱۱-ساخت  اسم‌های زیر را مشخص كنید . ( ساده ، مشتق ، مشتق مركب )

پلكان – نرده – باغستان – بینش – باغچه – زرین – سربازخانه – سراپا – سروسامانبی‌ادب – دانشنامه – رختخواب – نامرد – گریه

۱۲-از اسم‌های زیر كدام خاص و كدام عام است . علت را بنویسید .

حسین – بیابان – غذا – دوستی – مرجان – كرج – اخلاق

۱۳-در متن زیر گروه‌ها را مشخص كنید ، هسته‌ی گروه اسمی را بیابید و نقش دستوری هر گروه را بنویسید .

«این شعر زیبای سعدی ، همه روزه برای رهگذران نكاتی را تداعی می كند . »

۱۴-در جمله‌ی بالا ساخت اسم های : زیبا ، همه‌روز  و رهگذران را بنویسید

۱۵-در همان جمله نوع اسم‌های : شعر ، سعدی و رهگذران را در متن بالا از نظر شناس یا ناشناس بودن بنویسید .

۱۶-اسم های  خاص جمله بالا را مشخص كنید .

 درس سیزدهم

1.خط شبه نسخ چه خطی است ؟

2. مزایای خط شبه نسخ را بنویسید .

3.خط تحریری را معرفی كنید .

4. فواید به كارگیری خط تحریری را بنویسید .

5.خط معیار برای دست نوشته های ما چه خطی است ؟ چرا ؟

6. شكل صحیح املایی این گروه كلمات را بنویسید .

هله‌ای ابریشمین – حسول نتیجه – خطام پایان – اهرار و آزادگان – ادبیات تاثیر گزار – سرمنزل قایی – زینت بخش اظهار و گل‌ها – مشاته‌ی صبح – فریاد خان گذیده‌ها – برگ ثمن

7. تفاوت خط شبه نسخ و تحریری چیست ؟                         

8. كدام خط به خط نستعلیق نزدیك است

 




برچسب ها: سوالات امتحانی،
[ دوشنبه دوم دیماه سال 1392 ] [ ساعت 14 و 30 دقیقه و 51 ثانیه ] [ محمد عابدلو ]
درباره وبلاگ

با سلام
به وبلاگ علمی خوش آمدید
اظلاعات شخصی:
محمد عابدلو
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :